Selamat Tahun Baru 2016!

Pertukaran tahun yang silih berganti, menunggunya jarum detik jam menuju angka 12.00 a.m. pada tanggal 1 Januari 2016, seluruh dunia mengatakan “Selamat Tahun Baru kawan-kawan”, kemudiannya dengan disusuli “apa azam barumu kawan?”. Sepertinya keadaan sudah ditetapkan sebegini, atau memang begininya manusia berfikir tentang kedatangan tahun baru. Tersemat di dada semua resolusi-resolusi baru sepertinya ular bertukar kulitnya, rama-rama keluar dari kepompongnya,  anak ayam memecahkan kulitnya untuk menetas, begitu juga manusia, seakan menjadi suatu yang baru dan segar untuk menghadapi 365 hari di 2016.

Manusia tunggal menjadi segar, apakah dunia seluruhnya menjadi segar juga? Alangkah indahnya jika resolusi setiap tahun adalah untuk berbuah segar dan menuai bersama dengan mereka-mereka yang dipinggir, miskin, tersisih, tertindas, dibuang….sudah tentunya dunia juga menjadi segar.. Mengamankan jika resolusi manusia tunggal itu berjalan bersama untuk menggapai kenikmatan dengan mereka bersama. Resolusi bekerja di ladang keadilan dan hak-hak manusia seluruhnya.

Berfikir seketika, manusia tunggal penuh dengan resolusi, bagaimana pula dengan penghuni alam? Adakah mereka terus meraung dengan rintihan “Jangan sakiti aku lagi”, si Pokok merayu kepada si Tukang balak, si sungai merayu kepada si pemaju, si tanah merayu kepada si kimia… Mereka meneruskan lagi..”tolong dengari resolusi kami tahun 2016 ini, kami mau eko sistem kami tidak dimusnahkan lagi”, rintihan-rintihan hanya didengari para pejuang yang mengerti nilai alam, menghargai tersirat rahsia alam. Resolusi terus berjuang untuk mendengarkan suara si alam.

Jadi bagaimana segarnya tahun baru jika manusia seluruh memandang utama terus kepada material. “Di tahun ini aku mengimpikan memiliki itu, ini” “di tahun ini aku ingin menambah duit lagi”, ayuh bekerja terus…dunia di tahun baru terus menerus diselubungi konsumerism dan kapitalis untuk kepuasan batin dan fizikal para manusia seluruh. Resolusi mengurangkan konsumerism dan mengenggam para kapitalis dengan penangkapan ilmu dan kemahiran.

Wahai manusia seluruh, mari tanamkan resolusi perubahan positif dengan revolusi perubahan kepada dunia!

 

 

Advertisements

2 thoughts on “Selamat Tahun Baru 2016!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s